Je klantenservice verbeteren

De klant is de baas

Voor vele mensen is een belangrijk onderdeel van de droom om een eigen bedrijf te hebben het feit dat je geen baas meer hebt. In plaats van altijd maar te moeten antwoorden op de grillen en grauwen van je baas ben je nu zelf de baas. Wat een vrijheid zal dat geven. Helaas is de realiteit vaak anders. Er is namelijk een gezegde dat aangeeft dat de klant koning is. En wanneer de klant koning is, is de klant de baas. Wanneer je je een eigen bedrijf hebt en je de klanten niet tevreden houdt zul je net zoveel gezeur over je heen krijgen. Waarschijnlijk krijg je zelfs meer problemen want je zult vele klanten hebben en waarschijnlijk maar een baas hebben.

Daarom is het belangrijk de juiste procedures op te zetten binnen je bedrijf waardoor je je klanten tevreden houdt zonder er al te veel werk aan kwijt te zijn. In dit artikel bespreek ik een aantal manieren om je klantenservice te optimaliseren en automatiseren. Een van de tactieken om te automatiseren is door een live chat in te huren. Een bedrijf dat met je website bezoekers chat en helpt met het beantwoorden van vragen en oplossingen voor problemen aan te bieden. Ze kunnen ook het verkoopproces ondersteunen. Een andere factor die belangrijk is, is het bouwen van vertrouwen met je klanten.

Live chat en direct contact

De makkelijkste en meest effectieve manier om vertrouwen met je klanten op te bouwen is door goede producten te leveren en te blijven communiceren met je klanten. Zoals ik al aangaf kun je dit doen door een live chat aan te schaffen maar het is ook simpelweg belangrijk dat je altijd innoveert en de producten verbeterd zodat je de klant precies kan geven wat hij of zij wilt.

Een andere belangrijke manier om je klantenservice te verbeteren is door je team zo te trainen dat ze klantenservice met plezier en enthousiasme doen. Zeker als er direct contact is tussen de klant en de klantenservice over de telefoon is het belangrijk dat de medewerker enthousiast reageert. Vraag daarom klanten ook altijd om feedback over de klantenservice zodat je erachter komt waar er verbetering is. Tegelijkertijd is het ook belangrijk om in dit tijdperk van sociale media hier optimaal gebruik van te maken.

Door het verbeteren van je klantenservice zal je bedrijf effectiever en gestroomlijnder gaan werken. Op deze manier kun je meer geld verdienen en ben je minder tijd kwijt aan het helpen van ontevreden klanten.